Skogsfen

Direktlänk till inlägg 1 september 2014

På tal om svamp...

Av skogsfen - 1 september 2014 08:57

....så är det inte bara att gå ut i skogen och plocka, man måste veta vad man plockar. Just nu ligger det en liten pojke och kämpar för att någon trodde de plockat champinjoner men istället plockat vit flugsvamp.

Jag förstår att det är frestande nu när skogen står där och svämmar över av alla möjliga svampar. Men snälla är ni det minsta tveksamma PLOCKA INTE. Gå en svampkurs, ta med någon som kan svampar, chansa aldrig.

Den här lille pojken får kanske men för hela livet, om han överlever. 

 

Jag är med i en svampgrupp på FB och där lägger de upp olika svampar som de hittat och undrar vad de är för något. En del bilder är omöjliga att se över huvud taget vad de föreställer, men det finns ändå folk som gladeligen svarar och är övertygade om att det är det eller det. Men som väl är så finns det någon som håller i gruppen och brukar då gå in och be vederbörande att titta i en svampbok och avstå från att ät den om de inte är 100% säkra. 

Jag blir alldeles kall ibland när jag ser hur de blandar giftiga och ätliga svampar på samma bild. Så en uppmaning i svamptider från mig till er är att gå en svampkurs det gjorde jag. Där lärde jag mig några säkra svampar och det klarar jag mig på. Dessutom så hade vi roligt tillsammans och mysigt när vi fikade och kikade på vad vi plockat.

 

Plocka aldrig något du inte är 100% säker på. Plocka inte svamp i plastpåsar. Ta hand om svampen så fort som möjligt när du kommit hem.  

 

När du vill när du kan så står skogen där och väntar på dig, och ger dig avkoppling, avstressning och en skön promenad.

 

Kramar till er alla från Skogsfen. 

 

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19464905.ab

 
 
Spanaren

Spanaren

1 september 2014 11:06

Bra uppmaning! Jag skulle aldrig våga att plocka svamp utan att ha en svampkunnig person med mig. Svampkurs ... ja vilket år ska den bli av *skratt* Ha en bra dag/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

1 september 2014 22:18

Ja vilket år ja....när du har tid. ;))
Förstår att jag kommer inte att få så mycket tid över när jag blir "helledig" *ler*
kramis från Skogsfen.

 
Ingen bild

pearl1

1 september 2014 11:48

Hej.. jag plockar oxo bara dem jag är 100 på.! Få sorter, champinjon, soppar, kantareller,"äggsvamp", ...Skippar skivlingar bla. då jag är osäker på dem, förutom Stolt fjällskivling. Har inte gått svampkurs, ännu...Plockat svamp sedan barnsben...

skogsfen

1 september 2014 22:22

Det är bra man ska vara 100. Då när jag gick min svampkurs för 30 år sedan. Då var det en svampkunnig som det året förväxlade trattkantarell med spindelskivling. Så man kan bli lite nonchalant om man plockat länge.
Kramis från Skogsfen.

 
Mia

Mia

1 september 2014 21:26

Så sant! Jag vill gärna gå en svampkurs, kanske nästa höst när jag är mer på hemmaplan...

http://miatankar.wordpress.com

skogsfen

1 september 2014 22:23

Ja gå en kurs då behöver du inte vara rädd. Man ska vara 100 innan man stoppar något i korgen.
Kramis från Skogsfen.

 
Primrose

Primrose

2 september 2014 10:18

BRA inlägg!
Läste om dom som ätit den giftiga svampen.
Jag plockar ingen svamp alls, gubben plockar , men den äter han upp själv! ,-))))
Ha det fint KRAM Primrose, jo kantarell den vanliga kan jag plocka!

http://enrosafluga.blogspot.com

skogsfen

2 september 2014 16:20

Ja jag kände att det behövdes, och sen läste jag idag om detta. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19464905.ab
inte klokt alltså. Bra att du är försiktig.
Kram från Skogsfen.

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

3 september 2014 21:57

Ja, det gäller att man har kunskap om svampar när man är ute och plockar
så tragiskt det som hänt den lille pojken
kram

http://ingermaryissa.bloggo.nu

skogsfen

9 september 2014 19:40

Ja det är inte att leka med, svamp plockar man bara om vet 100 vad det är.
Kramis.

 
Gittan

Gittan

10 september 2014 06:53

Usch så hemskt, jag plockar bara kantareller och är väldigt försiktig med dom också faktiskt. Men det skulle va kul att lära sig lite mer om svampar.
Ha en skön onsdag, Kramar.

http://gittanstankar.blogg.se

skogsfen

11 september 2014 07:06

Bra Gittan man ska vara försiktig med svamp. Felhanterad kan även god matsvamp bli giftig inte dödligt men tillräckligt för att det ska vara obehagligt.
Kramis.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards