Skogsfen

Alla inlägg under december 2013

Av skogsfen - 30 december 2013 11:17

Hej igen!!!!

Här spelar vi spel ofta både med barn och utan barn. När gubben och jag spelar kan det ta en hel eftermiddag och med pausar emellan. Det spel som alla vill spela är Alfapet.

Jag har lärt mig mycket genom det inte minst stavning. Sist vi spelade VANN jag här nedan kommer bildbevis.

 

     

Klicka på bilden så blir den större.

 

Oftast får jag storstryk som syns på förra omgången. Men det gör inget vi tycker alla det är ett bra spel. Det är jag som är U gubben A

 

 

Så till något helt annat, jag var hos en av mina brukare för sista gången i går. Jag går ner till 50% nu den förste och då blev det så att jag fick all den tiden hos den ene av mina brukare. Min chef fick välja för JAG kunde inte göra det.

Det är så svårt att förklara för någon som man inte vet om de förstår allt eller misstolkar något. Jag har varit hos denna brukare i fyra år och under den tiden har det blivit stor förändring. Det är en strokepatient och det blir bara sämre och sämre. Brukaren kunde uttrycka sig med ord och huvudskakningar tydligt då jag började men nu vet vi inte längre om vi får svar när vi frågar. Frågan är om det bara beror på motorik eller om det är djupare skada. Vi grät båda iallafall och jag lovade hälsa på.

Det är overkligt på något vis, allt i hopa. Att jag nu är pensionär och kan sluta jobba när jag vill. Jag tror jag står framför ett av de berömda vägskälen. 

 

Nyårsafton går vi alltid på bio det har vi gjort i många år oftast tidigt på eftermiddagen så vi hinner med kalas på kvällen. I år ska vi se "Hundraåringen...." och jag fick 30 kr i rabatt för att jag blivit pensionär.   

 

 

Gott slut och gott nytt år på er!

 

  

 

Ett ord på vägen: Livet är en resa där vi lär under resans gång och allt kan hända, precis allt. Det gäller bara att hantera det och det är det vi lär oss under resan. 

 

 

Av skogsfen - 27 december 2013 12:57

Hej på er!!!

Ja här har varit fullt upp julkalas på julkalas och mellan det har jag jobbat eller lagat mat. Låter jobbigt när jag skriver det men det har det inte varit utan bara kul. I dag är vi själva gubben och jag och vi sa att vi bara skulle slappa, men en liten snabb datavända och en liten prommis hann vi med iaf.

 

En liten tjej på 19 månader har varit på besök och hon tog nog den mesta tiden för vad vi än gjorde så var hon i centrum, så klart. Två pigga bruna ögon följde en vart man gick. Hon förstod inte vad vi sa för hon är från Thailand. Mina katter gillade hon, tyvärr var den kärleken inte besvarad och hon stod ofta i fönstret och pekade och sa mao, mao. 

 

Våra katter är inte förtjusta i främmande över huvud taget och är de dessutom av modell mindre, så försvinner kissarna  ut i skogen kvickt.

 

Min son är förlovad med mamman och hon är i Sverige för första gången och vi har knagglat oss fram på Engelska och det var inte alltid så lätt. Men det finns händer att använda med, och vill man så går allt så mycket lättare.

 

Nu ska jag och gubben spela ett spel och njuta av vår egen tid för hur än det är så blir det stimmigt med fler än oss i huset. Missförstå mig inte jag har fått träffa min sons kärlek och naturligtvis njutit av deras sällskap och andras med. Men jag säger som katterna att det är vi som bor här och vi trivs gott med bara varandra. 

Jag hoppas ni har haft det bra i Jul. Önskar er alla allt gott.  

  Bilden är lånad på nätet.

 

         

Ett ord på vägen: Vi är kanske olika men i hjärtat är vi lika, överallt.  

Av skogsfen - 16 december 2013 08:07

Hej igen!!!

 

Ja nu är jag här igen men bara en snabbis. Julen kliver fram med jättesteg. Förstår det inte riktigt, det var ju nyss sommar.

Tittar man ut så kan det vara oktober för det slaskar och blaskar och är allmänt trist väder.

Inomhus däremot är det ljust och mysigt nu när stjärnor och ljusstakar lyser överallt. Jag tillhör den skara som älskar julen, alla gamla tomtar och pynt som liksom jag blivit lite skavda ska fram. Det har blivit en del av mitt liv och jag vill ha de gamla sakerna runt mig. Jag är inte emot det nya men jag tycker att de gamla sakerna är mer jag. Ser i butiken svarta tomtar och ljusstakar...nej inte för mig.

Jag har väninnor som tagit de nya till sig och jag tycker det är fint när jag ser det hos dem....men inte hos mig. Något inom mig protesterar starkt när jag får för mig att i ÅR så ska jag köpa nytt.

Så jag plockar fram mina kära gamla saker (ja det finns en och annan ny med) men det är de gamla de som varit med mig länge, någon sen jag var liten, som betyder något.

Så ni förstår att jag samlar inte på julsaker som jag samlar på grodor, det står inte tomtar överallt utan sparsmakat med kära vänner.

 

 

Här är det två som möts, en ny och en gammal.  

 

Den gamla har mössen gnagt på. Det var när barnen var små och då tyckte min dotter att han skulle få hennes sockar som hon haft som bebis, de har han fått behålla. Skägget fick jag också putsa till det var betydligt längre, rocken är lagad bak. Men visst är han FIN. Den ny är inte äten på, ha, ha så hans skägg räcker för båda.

Det skiljer ca 50 år mellan dem. Men det är den gamla som står vi den öppna spisen på hedersplats och det är denna tomte som MÅSTE stå där och hälsa alla gäster välkomna.

Jag fick honom av min lillebror när jag var ung minns inte riktigt men ca 15 år och sen dess är han en av de mina.

 

Nu ska jag bryna kål och pyssla lite så det blir jul här med. Ha det gott alla mina vänner och...

 

...en stor kram från Skogsfen.

 

Ett ord på vägen: Kärlek är det enda som man kan slösa med och det blir mer och mer av det.(okänd)

 

 

Av skogsfen - 8 december 2013 11:36

Hej på er!!!

....semester med många inslag.

Det började med julbord på IKEA som jag skrev om i ett annat blogginlägg. Sen blev jag uppvaktad av min fina man tidigt, tidigt på min födelsedag. Med kaffe på sängen som välte ikull och rann över sängen och en stol med kläder på. Men det går ju att tvätta och torka upp. Fina presenter bla en reader en sådan man läser E-böcker på. Kommer aldrig överge vanliga böcker men detta var väldigt praktiskt på resa, har provat, den är inte större än en pocket och platt som en mobil. Sen blev det god mat på PM på kvällen, allt var väldigt lyckat.

 

Mellan dessa utemiddagar lagade jag mat till min kommande fest, biffar, kyckling, lax, pannkaksrullar med svamp, blomkålsmos, grönsaksgratäng, colislow samt bakade lite småbröd. Tre olika tårtor shacher- lakrits och citron- dajm-tårta.

 

Sen packade jag för en resa till Tallinn som var mycket speciell. En julmarknad i en stad som för övrigt inte verkade så julinspirerad. Själva julmarknaden var i gamla stan och den var mysig. Mycket stickat så det blir både strumpor och mössor i julklapp till barnbarnen. Själv köpte jag mig en tovad...HATT...ja ni hör, jag har blivit gammal...ha, ha. 

 

Men innan vi kom till Tallinn så måste vi åka båt, jag är inte rädd eller blir aldrig sjösjuk men nu blåste det ganska kraftigt. Vi åt julbord på båten och det hela flöt på bra tills vi kommit förbi Mariehamn då kom vågorna. Jag vaknade av att bilarnas larm gick och själv åkte jag fram och tillbaka i sängen. Nu var jag klarvaken låg och lyssnade på båten som suckade och skakade och till och med morrade ibland. Det var oundvikligt mina tankar gick till Estonia, vi åkte ju samma väg. Jag förstår hur det måste ha känt sig, små och rädda. 

 

När vi kom iland åkte vi runt med bussen och fick en guidad tur med en estnisk guide. Vi fick veta att mededllönen var ca 8000 kr i månaden och pensionärer hade 3000 kr att leva på. När jag sedan gick i affärer och såg priserna så förstår jag inte hur de kunde leva på de lönerna. Dessutom hyrde man inte utan köpte sin lägenhet eller sitt hus och det var i samma prisklass som våra storstäder.

Men det var betydligt bättre nu än för 10 år sedan. Mycket hade ändrats, det andades lite mer fritt och ingav hopp.

 

Vi hittade en mysig pub som vi åt en alldeles underbar middag på och gott öl till det. Den kvällen stöp vi i säng vid tiotiden och då är klockan nio i Sverige så ni förstår vi var helt slut. Dagen efter gick vi på shoppingtur i Tallinn. Några köpcentrum eller gallerior som det heter hade de, småaffärer var det inte så många. Stora Bankhus Swedbank, SEB, Nordea...stora flotta glasbyggnader.

Det var svinkallt de dagar vi var där så vi smet in på barer eller caféer ofta. Där iakttog jag en del små handel bla en pälsklädd perukförsedd dam som sålde hårband och rosetter. Där satt de helt öppet med sin försäljning. Eftersom de inte hade speglar för att se bak så tog de kort med mobilen och fick på det viset se sin rosett i håret där bak. Smart och modernt. Peruker var väldigt vanligt funkade nog som mössa med;))

 

Hemresa och ny storm på G, nu åkte vi med den nyaste och modernaste båten M/S Baltic Qveen. Dit med M/S Viktoria. Men det gungade i den nya båten med. Hem kom vi vid åttatiden på torsdagskväll. Det gungade i sängen hemma med jag till och med tog sned steg på köksgolvet och det var inte av alkohol utan bålens gungande.

 

Lördag eftermiddag- kväll var det fest i våran fina hembygdsgård ett 30-tal glada gäster dök upp och vi hade väldigt trevligt. Maten blev god och gästerna nöjda. Gubben min och jag sjönk ner vid elvatiden i soffan med var sin drink, det var vi värda.  

Nu laddar vi för grötfest med ett 20-tal grannar. I morgon börjar jag jobba igen, tack och lov, så jag kan lugna ner det hela lite.

 

Kram på er från Skogsfen.  

 

Ett ord på vägen: Njut av det du har, låt andra njuta av det de har.

 

 En stor människa har lämnat jordelivet och fått sluta sin trötta ögon, Sov gott Mandela.  

 

  

 

 

 

 

 

 

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards