Skogsfen

Alla inlägg den 28 oktober 2013

Av skogsfen - 28 oktober 2013 11:03

Hej på er!

 

Nu kommer det en storm i flygande fläng...huga, huga. Jag minns Gudrun hon var inte go att tampas med.  3 veckor utan ström har satt sina spår. Den 8 januari 2005 anföll hon skoningslöst och förlamade stora delar av Sverige. Vi var inblåsta i över ett dygn. Träden låg som plockepinn i 2-3 meters höga myrbon på vår väg. På vissa ställen ännu högre man häpnade över naturens kraft. Några dog i stormen några i efterarbetet och några tog sitt liv efter att ha sett generationers arbete flyga i väg. Det var en tragedi för många.

 

Vi och våra grannar fick inga fysiska skador men det satte sig i psyket på oss alla. Per som kom två år senare och gav oss "bara" 1 veckas strömavbrott ...försatte oss genast i apati. För det händer något med människor som som upplever detta, 3 veckor utan ström är ofatbart. Min gubbe är lite av en uppfinnarjocke så vi hade både värme och vatten. Mat fixade vi på gasolköket. Vi sov under denna tid i köket på madrasser på golvet för det var där som det var varmast. Vi hade lyse också men bara under korta stunder vi fick liksom prioritera värme och vatten. Till att börja med var det en upplevelse, man läste i levande ljussken eller pannlampa men när dagarna gick och det blev veckor så skönk modet. Till slut satt vi stort sett bara av tiden. La oss tidigt och hoppade att  morgon så...

 

Men man vänjer sig fort att man inte kan tända ljuset vi satt i mörker på toa endast en ficklampa och en hink vatten att spola med. Det tog flera dagar innan jag tände på toa när vi väl hade stöm igen. Jag minns att jag satt där i mörker och kom på flera gånger ja visst ja vi har ju ström nu. Nej jag hoppas det går bättre denna gång men det gnaver en oro i magen. Jag ska dessutom jobba i kväll så jag vet ju inte om jag kan ta mig hem sen. Jag får väl sova över hos min brukare. För när det stormar runt omkring en vill man vara hos de sina, så jag försöker nog om det går att ta mig hem ikväll.

 

Ha det gott ni alla och så hoppas vi att det bedarrar fort.

Kram från Skogsfen.

  

 

Ett ord på vägen: Det som inte dödar dig direkt, stärker dig. (okänd)  

 

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Tidigare år

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards