Skogsfen

Direktlänk till inlägg 5 november 2013

Velpotta...

Av skogsfen - 5 november 2013 08:14

Funderar lite runt livet och sånt just nu. Är säkert en alldeles naturlig reaktion på att det snart är dax för pension.

Jag är såååå kluven. Ena dagen så vill jag sluta tvärt, har liksom inte tid med jobbet. Andra dagar förstår jag inte vad jag ska göra resten av mitt liv sen. Men visst tycker jag det ska bli skönt, men ändå. 

Min man är 8 år yngre än mig så han jobbar ju några år till.  Jag har bestämt att jag går ner i tid nu, i ett halvår, sen får vi se.

Sen är det att  mina vänner rycker i mig följ, med hit och följ med dit.  De som redan gått i pension, de som äger sin egen tid. Då blir jag lockad det är då som jag tänker...nej nu slutar jag, bums.

Men så jobbar jag hos mina brukare ser deras behov och att jag behövs (vet att jag inte är oersättlig)men vi känner varandra och jag trivs med jobbet.

Jag ser en annan sak också att livet kan ändras snabbt. Man kan bli sjuk hamna i eget beroende av hjälp.

Och då är valet inte så svårt för jag vill njuta av livet.

Jag vill äga min tid, göra de saker jag tänkt innan det blir för sent. Innan jag inte kan eller orkar.

Men så kommer tankarna igen det är 8 år tills gubben går i pension det är ju med honom jag vill uppleva den nya tiden, den fria tiden. Lite velig är jag allt.

    


Kramar från Skogsfen.

  

Ett ord på vägen: Bara man kommer förbi vägskälen, så är det raka vägen igen.

 

 
 
primrose

primrose

5 november 2013 09:02

Lärkträd ser jag inte ofta, dom har en ovanlig färg ,-)
Vilket fint lövhjärta, jag blir så glad när jag ser naturens hjärtan ,-)
Inte lätt med tankar på pensionen, du har en vän i din brukare, din gubbe jobbar, jag förstår att du är osäker på vad som är bäst.
Att vara ledig och göra som man vill, verkar ju härligt.
Men det är klart att det är roligare tillsammans med någon.
Ja, det är inte lätt, men att gå ner i tid först, då kan du prova dig fram.
För visst vill man hinna vara ledig ,-))
Ha det jättefint. KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
tulipaner

tulipaner

5 november 2013 15:04

jag förstår hur du tänker precis,för jag är i det dilemmat att jag vill åka till usa och titta på vart indian stammar bott och hur dom har det.men jag har en resa på ca:8 timmar dit,orkar min kropp ,jag vill ju kunna följa dom andra som ska åka,men hur kul är det och kanske bli kvar på hotellet istället.det oxå en sån där velnings process:jag jobbar ju inte är sjukpensionär.

känn efter ,det du som måste bestämma och känna,förstår att du vill jobba oxå,det inte lätt alltid och bestämma sig ,och det ju rätt viktigt beslut om att sluta jobba ,hoppas du hittar din lösnig .lycka till /kram

http://tulipaner

 
Spanaren

Spanaren

5 november 2013 15:28

Nämen nu får du allt gå ut i din skog och leta efter din inre röst *skrattar* Tänk på hur många fördelar du vinner på att gå hemma om du känner för det. Lägg det till alla nackdelar med att arbeta. Fördelar med att arbeta läggs till nackdelar med att vara hemma.
Husvagnen redo och klar och det är bara för din älskade gubbe att hoppa in i den. Ni kan komma hem sent söndagskväll om ni vill ... för du hinner plocka in allt på måndags morgonen. Du måste avgöra själv och du måste också ta i beräkning om du trivs med att gå hemma och dona osv. Jag har hittat mina dagar trots att jag är sjukpensionär och dagarna räcker knappt till. Vissa vill jobba och trappa ned osv. Hur du än vrider dig så är det din egen vilja som alltid ska komma fram ;-) /kram

Ps Tänker på den mannen som snart skulle gå i pension men som dog i en arbetsolycka i Luleå. Den andra mannen som dog var 60 år.

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
Lotta

Lotta

5 november 2013 21:23

Gör som du tänkt! Ta ett steg i taget, gå ner lite i tid så hinner du känna dig för. Jag är säker på att när du väl bestämt dig så har du kommit fram till rätt beslut :-) Släpp det några dagar och låt svaret komma till dig.

Kram

http://www.tankarombilder.blogg.se

 
Ingen bild

Lynx63

6 november 2013 16:58

Hej fina du, jag tycker att du velar sunda "velningar" :) Jag älskar mitt jobb, men om man fick så skulle jag gå pension nu på stubben. Men jag har 15 år kvar :( Suck suck..... FNISS

Många av mina vänner virrar och velar hur dom ska göra, jag brukar säga. Gå lev ditt liv nu, för man vet aldrig. Njut av dagarna, hoppa in och hjälp oss på sommaren. Om det skulle vara svårt att släppa taget helt, din man kan ju gå tidigare eller om ekonomin tillåter gå ner i tjänst. Kanske bara jobba 4 dagar i veckan, då har ni långa helger tillsammans. Du finner nog svaret den dagen Kram kram kram :)


 
Ingen bild

Bosse Lidén

6 november 2013 17:24

Det är inget lätt beslut i ditt fall. Förstår att du är kluven. Din taktik med att gå ner i tid tycker jag låter riktigt förståndig. Då provar du dig fram. Kram

 
Ruth

Ruth

6 november 2013 20:46

Jag trivdes också på mitt jobb och med alla kamraterna, men den dagen jag fick för mig att leva mitt egna liv så njöt jag i högan sky, har aldrig ångrat mitt val. Min man fick möjligheten att få avtalspension när han blev 60 och han tog det, han vill ha ork att leva innan det blev för set, han har heller inte ångrat sig en dag. Varför inte unna sig att njuta varje dag dem sista åren, det behöver inte vara långtråkigt om man bjuder lite på sig själv. Tänk efter noga, ingen är oumbärlig på sitt jobb.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
skogsfen

skogsfen

8 november 2013 07:58

Tack alla för att ni tänker på mig. Har inte varit här på ett par dagar, så jag buntar ihop svaret. Jag följer min plan dvs jag går ner i tid 1/1-14. Det var bara tankar som for i huvudet som hamnade på bloggen. Det är ju trots allt för "resten av ditt liv".
Kramar i massor till er alla/ Skogsfen.

http://skogsfen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards